Haisommer

Brosme? Jøss, fikk dere virkelig det? Stilig! Den skulle jeg sett, det er jo en hai! 

Jeg var imponert over gemalen og fangsten hans. Vi var godt inne i frokosten. Satt med panoramautsikt mot potetåkeren utafor. Potetkål minutt for minutt. Ypperlig underholdning i ferien. Vi tilhører den type folk som bruker absurd lang tid på frokosten. Sykt lang tid. Sløser vekk halve ferien på å spise frokost. Som regel foregår seansen i fred og fordragelighet, men noen ganger kan det komme til verbale trefninger. Sånt hører ekteskapet til.

Nei, Sissel, brosme er aldeles ikke en hai. 

Hæ? Jeg trodde knapt det jeg hørte.

Gemalen gjentok seg selv: brosme er så visst ikke en hai. Han så på meg over kaffekoppen. Virket som han trodde på det han selv sa.

Jo. Det er det. Jeg så trassig på han. Til tross for at jeg ikke har erfaring med havet så vet jeg hva jeg snakker om. Jeg var irritert for at han ikke hadde tatt med seg brosmen hjem etter kveitfiskturen med kompisene. Skulle gjerne sett en brosme. En ekte norsk hai. Nordlandshai. Vestfjordhai.

Den gode stemninga begynte å slippe taket. Tenderte mot en mer anstrengt tone. Typisk gemalen å krangle om bagateller. Men jeg gir meg aldri når jeg vet at jeg har rett.

Sissel, ikke tull, du vet jo at brosme ikke er en hai. 

Jo, det er det. Det er faktisk det. 

Nei!

Joda. Husker du ikke quizen vi tok, der det var spørsmål om hvilken hai som var størst – brosme eller hvalhai, og det var feil svar i fasiten? Jeg kjente irritasjonen spredte seg ut i hele kroppen. Gjennom arteriene og arteriolene, gjennom kapillærene og inn i hvert eneste organ i hele kroppen, med intens innvendig kløe som konsekvens. Gud vet hvorfor han skulle krangle sånn.  Alle vet jo at brosme er en hai. Rart at ikke han vet det, han som er fra kysten og til og med har båt!

Men neida. Han nektet å gi seg. Så overbærende på meg. Ristet lett på hodet. Synes jeg så antydning til litt rulling med øynene.

Jeg husker absolutt quizen, og det var definitivt ikke brosme det var spørsmål om, det var…

Lenger kom han ikke før jeg avbrøt: Selvfølgelig var det brosme. Jeg synes du roter fælt nå. Jeg kan finne den quizen så skal du få se. Før jeg fikk reist meg for å hente avisa hvor quizen var, hørte jeg han sa:

Brugde, Sissel. Det er brugde som er hai, ikke brosme. 

Gemalen så på meg. Jeg møtte blikket hans. Registrerte et sykt svært glis. Gud vet hvorfor. Kanskje han hadde kjøpt nye tenner som han ville vise frem

Var det brugde? Ja! Ja, selvfølgelig, det var det det var. Klart det var. Var det ikke det jeg sa? Jo, det var jo det.

Nei, kjære, du sa ikke det. Definitivt ikke. Du sa brosme. Gemalen så triumferende på meg. Tok en slurk kaffe. Virket irriterende selvsikker. Jeg forsto at jeg måtte korrigere han. Det får være måte på hvor lite selvinnsikt han skal få slippe unna med.

Brosme? Nei, jeg sa ikke brosme. Brosme har jo aldri vært en hai. Det vet jo alle. Hørte du at jeg sa brosme? Da hørte du kraftig feil. 

Gemalens glis var så voldsomt at jeg fant det best å forlate plassen. Underlig hobby å krangle sånn med kona si. Han vet jo at jeg har rett. I alle fall om jeg tar dobbeltstemmen min i bruk.

3-freud-ny-e1535809540879.jpg

Legg igjen en kommentar